Brödrecept

Here we go.

Jäsningstid: ca 1 ½ h
200 grader ca 40 min

1 liter surmjölk
50 g jäst
2 dl sirap
ca ½ msk krossad kummin
ca ½ msk anis (jag lade kanske lite mera nog..)
ca 1 msk pomeransskal (malen)
1 msk salt
ca 8 dl rågmjöl
4 dl jästbrödsmjöl
ca 1 liter vetemjöl

Värm upp surmjölken så den blir fingervarm. Smula ner jästen, tillsätt sirap och kryddor. Rör ner mjöl, knåda väl. Täck med duk och låt jäsa. Grädda och pensla under senare delen av gräddningen med sirapsvatten (hälften sirap - hälften vatten).

Jag använde lite mindre vetemjöl och lade till ungefär ett deciliter av råg- och jästbrödsmjölet.
Hade degen att jäsa ungefär en timme, sen lade jag den direkt (ingen knådning efter jäsningen) i tre stycken engångs aluminiumformar (1,5 liters). Fyllde dem ungefär till hälften, sen fick degen jäsa ytterligare ca ½ timme.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jå he e no just å just så att ja lever..:/ he e no inget vidare nu fö tillfälle...:/ ska ijobb imåro å!

Vi fundra faktiskt jär dehär viko på er när vi ska ta e...:) men vi kom nu int fram ti na dag ännu, har ni na förslage?

Ska du span in let's dance ikväll?

2009-01-09 @ 19:14:17
URL: http://asasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0